Theatermaker

theatermakerNaar mijn mening ligt de kracht van een theaterdocent in het werken met kinderen en jongeren. Als theaterdocent kan je als geen ander contact maken met kinderen en tot hun verbeelding spreken dit geldt niet alleen voor de lessen maar ook als je een voorstelling met kinderen maakt. Gedurende mijn afstudeerjaar heb ik onderzoek gedaan naar het theatrale maakproces met kinderen. In dit onderzoek heb ik diverse dingen onderzocht, hoe spreek je als theatermaker de kinderen aan? hoe houdt je rekening met hun ontwikkeling? wat zijn de behoefte van het kind in het maakproces etc. Door het doen van dit onderzoek heb ik mij als theatermaker ontwikkeld.

 

Voorstelling Denkrimpels

Zelfs als wij groot waren geweest en buitensporig volwassen, en liefde en dood volkomen onder de knie hadden gehad, en erover zeiden wat we wilden, dan waren we belachelijk geweest. Maar nu...

In de voorstelling Denkrimpels namen Elaya, Femke, Nieke en Olga het publiek mee in hun zoektocht naar de betekenis van de liefde en de dood. Twee grote onderwerpen onder de loep genomen door kinderen, die graag vertellen hoe zij erover denken.

Deze voorstelling maakte ik aan de hand van een bestaande tekst van Toon Tellegen en Ko van de Bosch. Dit was een ingewikkelde tekst voor kinderen. Deze heb ik met de meiden kritisch bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van filosofische vragen en opdrachten hebben we eigen materiaal gemaakt wat aansloot op de tekst. Zo is uiteindelijk de voorstelling Denkrimpels ontstaan.

  • denkrimpels 01.jpg
  • denkrimpels 02.jpg
  • denkrimpels 03.jpg
  • denkrimpels 04.jpg
  • denkrimpels 05.jpg


Voorstelling Angstboek

Een boek dat al jouw angsten, nachtmerries en diepste geheimen kent.
Zou jij het lenen en lezen in de bieb?

In opdracht van de Bibliotheek in Houten heb ik samen met productieklas 1 een voorstelling gemaakt rondom de kinderenboekenweek. Aan de hand van hun eigen angsten hebben we scenes ontwikkeld die zich afspeelde in de bieb.

  • Angstboek 01.jpg
  • Angstboek 02.jpg
  • Angstboek 03.jpg
  • Angstboek 04.jpg
  • Angstboek 05.jpg


Voorstelling Productieklas 1 (2017-2018)

Wist je dat jongens en meiden tussen de 12 en de 16 jaar het meest op de fiets zitten? En dat Nederlanders gemiddeld 880 kilometer per jaar fietsen, tieners fietsen maar liefst 2000 kilometer per jaar! Productieklas 1 weet hier alles van en besloot een voorstelling te maken over hun avonturen op de fiets.

Momenteel ben ik hard aan het werk met productieklas 1. We zijn een voorstelling aan het maken over fietsen. Op de fiets gebeurd meer dan je denkt, zo verbeeld je, je weleens dat je dat iedereen op straat mee speelt in een videoclip of weet je de weg echt niet meer en verdwaald.
Ook in bij het maken van deze voorstelling werk ik vanuit de kinderen zelf. Ik geef ze diverse opdracht om materiaal te verzamelen.

  • Fietsproductieklas 01.jpg


Voorstelling Taart met T(h)ee

Een schoolvoorstelling over feest, denken, iets doen wat niet mag, fantasie en alle letters van het alfabet. O, K, B en E bewaken cadeaus. Ze kunnen hun nieuwsgierigheid niet bedwingen en voor ze het weten gebeurd er iets waar ze niet op hadden gerekend.

Deze voorstelling heb ik gespeeld en gemaakt met medestudenten van de HKU. Hiermee zijn we op tournee geweest op verschillende basisscholen.

  • Taart met Thee 01.jpg
  • Taart met Thee 02.jpg
  • Taart met Thee 03.jpg


Voorstelling Bloemkool

Een voorstelling over een muurbloempje met ouders die iets te hard hun best doen om hun kind te laten stralen op de voorgrond.

Deze voorstelling heb ik gemaakt tijdens mijn opleiding. Ik ben gaan werken vanuit een artikel op het internet waar ouders hulp vragen aan andere ouders over hoe ze hun kind meer kansen in het leven kunnen geven omdat zij zo terug getrokken is. Ik ben in gesprek gegaan met een schrijfster en zo hebben we samen de voorstelling Bloemkool ontwikkeld. Een humoristische, absurde voorstelling waar ouders misschien nog wel iets van kunnen leren!

  • Bloemkool 01.jpg
  • Bloemkool 02.jpg